Výkonný riaditeľ Delia potravín Jozef Berko: Nášmu konceptu verím

Jozef Berko patrí k obchodníkom, ktorí sa po skúsenostiach v zahraničných reťazcoch rozhodli otvoriť svoje predajne. Delia potraviny sú na trhu ešte len 14 mesiacov, ale sieť sa svižne rozrastá. V súčasnosti ju tvorí 24 prevádzok a otvorenie ďalších je otázkou niekoľkých týždňov.

S myšlienkou založiť predajne menšieho formátu koketoval už dlhšie. Sledoval, ako sa zvyklosti zákazníkov postupne menia. „Nehovorím, že éra hypermarketov končí, ale v porovnaní so situáciou pred pár rokmi sa ich pozícia značne oslabila. Keď prišli na náš trh, malé potraviny zažili veľký úpadok. Videli sme na trhu príležitosť, a preto sme sa jej chytili. Najväčšou devízou našich prevádzok je blízkosť k zákazníkovi. Nazývame ich ‚papučové obchody‘,“ hovorí a dodáva, že zákazníci si po čerstvé pečivo doslova chodia v župane a papučiach.

Jednou z vašich najnovších aktivít je predajňa v nákupnom centre Avion, ktorá dočasne nahradí zrušenú Hypernovu.

Sme si vedomí, že ide len o určité obdobie a na záver budeme musieť presťahovať predajňu, tovar a zamestnancov do inej lokality. Ale sme s tým stotožnení. Ide o obchodnú príležitosť a veľkú podporu značky ako takej.

Keď sa obzriete naspäť na rok 2016, čo si hovoríte?

Bolo to hektické obdobie. Otvoriť takýto počet prevádzok sa nám podarilo z viacerých dôvodov. V prvom rade vďaka kolegom. Spolupracovali sme už v minulosti. Máme skúsenosti zo zahraničných retailových spoločností a problematiku otvárania nových predajní máme relatívne zvládnutú. Druhým dôležitým dôvodom sú vhodné lokality. Príležitosť na trhu stále je. Samozrejme, pred nami je ešte dlhá cesta.Musíme byť flexibilní, aby sme dokázali reagovať na požiadavky trhu.

Môžeme očakávať v blízkej dobe rozšírenie predajní do iných miest?

Silne to zvažujeme. Momentálne sa naplno sústreďujeme na Bratislavu. Vidíme tu priestor a máme rozbehnuté rôzne projekty, ktoré treba dokončiť. Máme aj ponuky z iných regiónov, ale nechceme sa uponáhľať a ísť do prostredia, ktoré až tak dobre nepoznáme. Ešte stále potrebujeme náš koncept zefektívniť, niektoré procesy dotiahnuť. Je možné, že pôjdeme aj do ďalších regiónov, prípadne uvažujeme o franchisingových partneroch. No našou prioritou číslo jedna je dobudovať sieť v Bratislave a okolí.

Expanzia by vyžadovala napríklad aj vypracovanie logistiky…

Je to otázka logistiky, operatívneho manažmentu. Všetko príde časom. Keď firma dosiahne istý objem, môže uvažovať o vlastnej logistike alebo zapojiť partnerov. Ideme krok za krokom.

V čom sa líšite od konkurencie?

Našou najväčšou výhodou je blízkosť k zákazníkovi. Ďalej je to sortiment čerstvých výrobkov. Napríklad si každú noc dávame piecť štrúdle z ťahaného cesta, iný dodávateľ pre nás pripravuje obložené bagety a chlebíčky. Časť čerstvého sortimentu si pripravujeme aj sami na prevádzkach. Pečivo máme od troch lokálnych pekárov, ale ponúkame aj vlastné dopeky. Nedávno sme pozmenili sortiment mliečnych výrobkov, je ešte autentickejší než predtým. Máme sortiment, ktorí ľudia kupujú, pričom iné výrobky nájdete v rezidenčných zónach a iné v biznis centrách. V ponuke máme aj farmárske výrobky a čerstvú kávu.

Výhodou je aj otváracia doba.

Otvárame o 6.00 hod. ráno a kde nám to povolenia dovolia, tam zatvárame o 23.00 hod. Skoro ráno k nám zákazníci chodia po raňajky a po príchode z práce sa zastavia na rýchly nákup.

Ako je to so šírkou sortimentu, nájde si každý to svoje?

Staviame aj na tom, že zákazník si v 90 percentách prípadov môže kúpiť tovar, ktorý nakupuje bežne. Naše predajne sú síce malé. Nemáme, napríklad, špeciálne mäso, ale produkty ponúkame v rôznych cenových kvalitách. Od najlacnejších cez strednú triedu po prémiovú značku a v niektorých prípadoch ešte aj v bio kvalite. Štruktúra sortimentu je nastavená tak, aby si každý mohol vybrať. Máme všetko, čo obsahuje bežný košík zákazníka.

Majú všetky vaše predajne kaviarenské kútiky?

V niektorých menších predajniach je minimálne barový pult, kde sa zákazník môže občerstviť. Na niektorých miestach je súčasťou predajne aj detský kútik. Organizujeme aj akcie pre deti, napríklad vystúpenie kúzelníka. Pre dospelých sme pripravili ochutnávku vína. V miestach, kde pôsobíme, sa snažíme prinášať niečo navyše.

Možnosť vypiť si kávu v predajni potravín ešte nie je na Slovensku štandardom. Ako reagujú zákazníci?

Ako kde a ako kedy. Ponúkame aj zvýhodnené menu, napríklad kávu a croissant za euro, v ponuke je čerstvá pomarančová šťava, zapekané grilované panini s nápojom. Tieto ponuky sú obľúbené najmä ráno a v čase obeda. Ku káve si zákazníci môžu vybrať zo širokej ponuky domácich čerstvých zákuskov.

Trendom sú výrobky od slovenských farmárov, našli ste si k nim cestu?

Ak by sme mali spolupracovať priamo s farmárom z Východnej alebo Nemšovej, bolo by to veľmi ťažké. Ani jeden z nás nemá vybudovanú logistiku, obchodov je veľa a objemy nie sú najväčšie. Preto teraz spolupracujeme so spoločnosťou Slovepo, ktorá zastrešuje malých farmárov. Majú ich výrobky na sklade a my si vyberáme produkty, ktoré sa hodia do nášho sortimentu. Závoz je raz do týždňa, funguje to bez problémov.

Plánujete svoj sortiment ďalej rozširovať?

Hľadáme rôznych drobných výrobcov, ktorí ponúkajú niečo ojedinelé. Napríklad, veľký úspech majú domáce smažené pirôžky. Každý deň máme inú príchuť, je to jedna z najpredávanejších položiek. Výrobca ich predáva vo svojom stánku na Obchodnej ulici v Bratislave, ale inde ich nezoženiete. Ďalej sa chystáme obohatiť sortiment napríklad o pohánkové a špaldové cestoviny, mäsové výrobky, medy, džemy. Rozbiehame spoluprácu s menšími remeselnými pivovarmi ako Piešťanský pivovar a Ikona.

Ktoré marketingové aktivity považujete za úspešné?

Dvakrát za mesiac vydávame letáky, kde informujeme zákazníkov o novootvorených predajniach a upozorňujeme ich na zaujímavé výrobky, ktoré inde nenájdu. Mali sme aj reklamu v rádiu, ale najlepšia reklama je spokojný zákazník. Nie sme veľká spoločnosť, do reklamy investujeme v rámci našich možností. Na propagáciu využívame aj facebook.

Odmieňate nejako zákazníkov?

Ponúkame okamžité odmeny. Motivujeme zákazníkov tak, že pri nákupe nad 3,99 eur dostanú u nás kávu zadarmo. Pred Vianocami sme pri nákupe nad 4,99 eur rozdávali antistresovú vianočnú omaľovánku. V tomto smere sa chceme od ostatných trošku odlíšiť.

Jedným zo spôsobov, ako prilákať zákazníka, je ponúkanie doplnkových služieb. Chystáte niečo aj vy?

Pripravujeme spustenie projektu Fixman. Chceme byť nablízku zákazníkom, ktorí bývajú v susedstve. Ak má niekto problém technického rázu, napríklad mu kvapká vodovodný kohútik, vyriešime ho prostredníctvom spolupráce s externou dodávateľskou firmou. Projekt by sa mal rozbehnúť v polovici februára. Zákazník si bude môcť servis objednať telefonicky alebo osobne v predajni nahlási závadu a my mu dokážeme zabezpečiť údržbára, ktorý príde a opraví, čo treba. Škála služieb bude veľmi široká, od vymaľovania bytu po sťahovanie.

Nájsť šikovných majstrov je v dnešnej dobe pomerne náročná úloha.

Vyjednávali sme s viacerými dodávateľmi služieb a vybrali sme si spoľahlivého partnera. Ideme s kožou na trh, keďže projekt pobeží pod naším menom. Cieľom je poskytnúť komplexné služby na profesionálnej úrovni. Od potravín to má ďaleko, ale táto služba má pomôcť.

Vidíte budúcnosť Delia potravín aj v predaji cez internet?

E-shop s donáškou plánujeme otvoriť v priebehu tohto roka. Sme v štádiu budovania technických podmienok a nastavenia procesov. Spolu s ďalšou expanziou je to jedna z našich ambícií.

Čo sa bude podľa vás ďalej diať na slovenskom trhu?

Situácia sa mení. Vidíte, že niektoré veľké hypermarkety už skončili. Koláč ostal rovnaký, len sa iným spôsobom delí. Vzniká veľa špecializovaných predajní. Nášmu konceptu verím. Keď sa pozriem do väčších európskych miest, tam takýto obchodík nájdem na každom rohu. Máme chuť, máme energiu. Stačí to preniesť do praxe.

A čo šikovný telefón?

Pre niekoho utrpenie, pre iného efektívny pracovný nástroj. Nech si už o najpoužívanejšom technologickom prostriedku myslíte čokoľvek, len máločo dokáže vystihnúť osobnosť jeho majiteľa viac než práve smartfón.

Používané aplikácie?

Z aplikácií používa e-mail, prehliadač webových stránok, firemnú aplikáciu so štatistikami predaja, bezpečnostné kamery z predajní, navigáciu, internet banking, Viber a WhatsApp na firemnú komunikáciu.

Frekvencia využívania?

Nonstop.

Sociálne siete?

Má profil na sieťach LinkedIn a Facebook.

Fotografovanie?

Najčastejšie fotí predajne a o postrehy sa delí s kolegami.

Playlist a obľúbené skladby?

Hudbu na mobile uloženú nemá.

Závislosť od mobilu?

Do značnej miery, najmä počas pracovného dňa. Je to najdôležitejší pracovný nástroj.

Zdroj: http://www.tovarapredaj.sk/2017/02/20/vykonny-riaditel-delia-potravin-jozef-berko-nasmu-konceptu-verim/